ОПИС ДОКУМЕНТУ

Рішення:

Прийнято

Сесія:

XX

Скликання:

VII

Вид:

За основу і в цілому

Номер:

13.03.17

Дата реєстрації:

14.03.2017

Проголосовано:

14.03.2017 11:05:07

Автор:

Злепко В.А.

РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ

  • Підтримали
    17
  • Не підтримали
    0
  • Утримались
    1
  • Не голосували
    1
  • Відсутні
    8

ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ

ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 13.03.17



У К Р А Ї Н А



 


Тростянецька міська рада



20 сесія 7 скликання





                                              Р І Ш Е Н Н Я                                ПРОЕКТ


 

від 14.03.2017 року


м. Тростянець                                   № ____

 

Про звернення до Голови Верховної Ради України,

народних депутатів України, Міністерства фінансів

України та Державної регуляторної служби України

щодо неприйняття законопроекту «Про внесення змін до

Податкового кодексу України та інших законів України

щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами

господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів»

 

         Розглянувши звернення Сумського регіонального відділення Асоціації міст України та громад щодо недопущення скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, що може призвести до суттєвого скорочення місцевих бюджетів, в зв’язку з  розробленим  законопроектом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів»,  керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,

 
міська рада вирішила:

 

1. Направити звернення до Голови Верховної Ради України та народних депутатів України щодо неприйняття законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів»  (додається). 



2. Направити звернення   до Міністерства фінансів України та Державної регуляторної служби України  щодо неприйняття законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами  господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів» (додається). 



3.  Контроль за виконанням даного рішення покласти на секретаря міської ради А.І. Шацька. 

 

 
Міський голова           Ю. А. Бова


Міністерству фінансів України

Данилюк О.О.

Голові Державної регуляторної Служби України

Ляпінй К.М.

 


Шановний Олександр Олександрович !

Шановна Ксенія Михайлівна
!


 

 

Тростянецька міська рада ознайомившись із проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів», розміщеного на сайті Міністерства фінансів України, не підтримує та категорично проти пропозицій щодо вилучення роздрібного акцизного податку з тютюнових виробів, виходячи з наступних обґрунтувань:

 

1. Відбудеться вилучення стабільного джерела надходжень

Доцільнішим є залишити чинну норму, яка ефективно працює і наповнює місцеві бюджети. Якщо буде здійснюватися перерозподіл в порядку визначеному Кабінетом Міністрів України включається «ручний» механізм розподілу коштів. Існує загроза порушення нормального стабільного наповнення місцевих громад.

 

2. Це спричинить централізацію ресурсів та зниження довіри органів місцевого самоврядування

Автори новацій пропонують зробити «крок назад». Після запровадження таких дій Уряду жодна місцева громада не матиме довіри до наступних дій Уряду та проведених реформ, адже надавши певний вид доходу органам місцевого самоврядування та побачивши результати надходжень держава намагається забрати ресурс знову «на верх» для перерозподілу. Відбудеться централізація фінансових ресурсів на вищих рівнях. Виходить, що однією рукою надали кошти, а іншою забирають.

При прийнятті таких ініціатив після скасування роздрібного акцизу на тютюнові вироби відбудеться «відкат назад» децентралізаційної реформи, що може покласти початок негативним тенденціям перенесення ряду інших ресурсів на вищий рівень, що в кінцевому результаті зведе нанівець всі докладені зусилля по децентралізації.

У грудні 2014 року була проведена бюджетна реформа, яка показала вагомі позитивні результати в 2015 році. Відбулася децентралізація ресурсів та відповідно виключення суб’єктивних факторів розподілу ресурсів. Місцевий акциз виступив компенсатором для бюджетів органів місцевого самоврядування замість 10% податку на прибуток та рентних надходжень від користування надрами.

 

3. Знизиться платоспроможність місцевих бюджетів

При існуючій системі кошти акцизного податку відразу після надход­ження на бюджетний рахунок фактично можуть використовуються на здійснення відповідних видатків. В запропонованих ж змінах отримання відповідною громадою «зароблених» надходжень відбуватиметься через складний механізм перерозподілу, що спричинить значні часові затримки та ризики недоотримання зібраних надходжень.

 

4. Підвищаться  корупційні ризики

Місцева громада значно більше зацікавлена збирати роздрібний акциз і примушувати на місцях працювати точки продажу «в білу» ніж центральні органи виконавчої влади. Крім того, з’явиться корупційний ризик ухилення від спати даного податку. Доцільнішим буде залишити даний вид надходжень на місцевому рівні.

 

5. Відбудеться ріст контрабанди. Місцевий акциз служить дієвим інструментом боротьби з тіньовою економікою та контрабандою.

Завдяки співставленню даних по сплаті виробниками тютюнових продуктів загальнодержавного акцизу та місцевого акцизу розповсюджувачами цих товарів через роздрібну мережу можна визначити контрафакт та тіньовий оборот. Зараз органи місцевого самоврядування базового рівня почали активно працювати в цьому напрямі. Про це заявляють і ДФС, і Укрспирт, і Укртютюн тощо. Для посилення цієї функції в першому читанні Парламентом було прийнято законопроект про муніципальну варту (№2890, н.д. Гройсман В.Б. та інші), яка має стати дієвим інструментом контролю за виконанням рішень органів місцевого самоврядування базового рівня по сплаті податків та зборів, а також місцевого акцизу. Якщо віддати  акцизний податок на вищий рівень, органи місцевого самоврядування базового рівня не будуть зацікавлені та не матимуть можливості ефективної боротьби з тіньовим сектором. Оскільки це будуть не їх надходження та технічно їх не можна буде співставити, вирахувати тих хто займається контрабандою в конкретному населеному пункті стане неможливо.

 

6. Зникне мотивація до залучення інвестора

Місцевий акциз є інструментом стимулювання до інтенсифікації місцевого економічного розвитку. Голови громад, які докладали чимало зусиль для  розвитку торгівельної мережі мають на сьогодні у своїх бюджетах більше надходжень від місцевого акцизу. Натомість, ті хто не працював з місцевим бізнесом позбавлені додаткових надходжень. Тому застосовувати тут «перерозподіл» є недоцільним, тим паче при запровадженій новій системі стимулюючого вирівнювання. Це зруйнує головний принцип децентралізації. При реалізації запропонованих ініціатив зникне будь яка мотивація до залучення інвестора.

 

7. Ухилення від оподаткування

Згідно із Законом України від 19.12.1995 № 481 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» річна плата за ліцензії на право експорту, імпорту складає 780 грн., оптової торгівлі – 500 тис. грн., а згідно із Тимчасовим порядком від 13.05.1996 №493 річна плата за ліцензії на право експорту та оптової торгівлі становить 1 700 грн., на право імпорту – 170 000 гривень.

Таким чином, Мінекономрозвитку та ДФС, які є органами ліцензування у зазначеній сфері, протягом 12 років не ініціювали внесення змін до Тимчасового порядку № 493 з метою приведення його положень у відповідність до норм законодавства в частині вартості ліцензій на право експорту, імпорту та оптової торгівлі тютюновими виробами, а також умов поставки тютюнових виробів виробниками.

 

8. Недосконалість планування акцизу з тютюну

Окремих кодів за доходами акцизного податку в розрізі видів підакцизної продукції, в тому числі з тютюну та тютюнових виробів,не передбачено. Планування надходжень акцизного податку у розрізі підакцизних товарів Мінфіном не здійснюється.

Мінфін здійснює прогноз надходжень акцизного податку, в тому числі з тютюнових виробів, у відповідності з методиками, затвердженими наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1646 "Про методики прогнозування показників надходжень до бюджету» (далі - Методики).

Методики не можуть забезпечити об’єктивності розрахунку та аналізу надходжень акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів в процесі планування доходної частини державного бюджету. Так, зазначені Методики визначають алгоритми розрахунку акцизного податку лише від реалізації тютюнових виробів з фільтром та тютюнових виробів без фільтру без врахування акцизного податку з інших видів тютюну та тютюнової продукції (тютюнова сировина, тютюнові відходи, тютюн для куріння, жувальний і нюхальний тютюн тощо).

Діючі на сьогодні методики щодо прогнозування надходжень акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів не в повній мірі враховують показники, які впливають на обсяги надходження зазначеного податку до бюджету, внаслідок чого планування надходжень до Державного бюджету цього податку є недостатньо обґрунтованим. Через це місцеві бюджети можуть недоотримати значні надходження в разі перерозподілу цього податку

 

9. Не конкурентні умови на ринку

Фактично податковий тягар буде перенесено на імпортерів та виробників. При цьому, компанії які здійснюватимуть оптові закупівлі та роздрібний продаж тютюну не оподатковуватимуться зазначеним податком. Буде створено не конкурентні умови в галузі. Держава зруйнує конкуренцію на ринку.

 

Внаслідок зазначених ініціатив міський бюджет втратить 0,339 млн. грн., що призведе до зменшення фінансування робіь по благоустрою міст

 

Запропонованими змінами по акцизному податку з тютюнових виробів фактично пропонується обмеження дохідних повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня, що прямо суперечить принципам бюджетної децентралізації. Проведений І етап бюджетної реформи показав позитивні результати з наповнення місцевих бюджетів та ефективність місцевого самоврядування базового рівня, тому є цілком зрозумілим «перетягування» заробленого нашими зусиллями  фінансового ресурсу на бюджети вищих рівнів.

Прийняття зазначених змін може покласти початок негативним тенденціям перенесення ряду ресурсів на вищий рівень, зведе на нівець всі докладені зусилля по децентралізації та демотивує всі місцеві ради у здійсненні подальших кроків з децентралізації та бюджетної реформи. Місцеві ради відповідають за всі проблеми та населення на відповідній території і тому повинні мати відповідний ресурс. Прийняття зазначених змін та їх схвалення Міністерством фінансів неодмінно викличне зростання соціальної напруги та зменшення підтримки з боку органів місцевого самоврядування до центральних органів виконавчої влади, що відповідають за формування та реалізацію бюджетної та фінансової політики, податкової політики.

Від імені територіальної громади, звертаємося з проханням врахувати інтереси місцевого самоврядування та вжити заходів щодо неприйняття зазначених ініціатив.

 

 

 

 
                                                                 Від імені Тростянецької міської ради

                                                                 міський голова                                                                       Ю.А. Бова

 


Голові Верховної Ради України

Парубію А.В.

 

Народному депутату України по виборчому округу №157

Медуниці О.В.

 

Народному депутату України по виборчому округу №158

Сугоняко О.Л.

 

Народному депутату України по виборчому округу №162

Бухарєву В.В.

 

Шановний Андрій Володимирович !

Шановний Олег В’ячеславович !

Шановний Олександр Леонідович !

Шановний Владислав Вікторович !

 

Міністерством фінансів України підготовлено та розміщено на офіційному сайті проект змін до Податкового кодексу України, яким пропонується скасувати місцевий акциз з тютюнових виробів (законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів»).

Тростянецька міська рада стурбована позицією центральних органів виконавчої влади та намаганнями вилучити стабільні джерела надходжень до місцевих бюджетів, замінивши їх механізмами перерозподілу ресурсів через центральний рівень.

Владою обіцяно було спрямувати свої зусилля на подолання корупції. Акцизний податок виступив дієвим інструментом боротьби з «тінню» та контрабандою, вдалося залучити чимало коштів та виявити недобросовісних платників.

Прийняття зазначених змін може покласти початок негативним тенденціям перенесення ряду ресурсів на вищий рівень, зведе на нівець всі докладені зусилля по децентралізації та демотивує всі місцеві ради у здійсненні подальших кроків з децентралізації та бюджетної реформи.

Завдяки співставленню даних по сплаті виробниками тютюнових продуктів загальнодержавного акцизу та місцевого акцизу розповсюджувачами цих товарів через роздрібну мережу можна визначити контрафакт та тіньовий оборот.

Міські голови відповідають за всі проблеми та населення на відповідній території і тому повинні мати відповідний ресурс. Підготовка зазначених змін та їх схвалення Верховною Радою України неодмінно викличне зростання соціальної напруги та зменшення підтримки з боку органів місцевого самоврядування до органів державної влади.

На нашу думку, зміни що стосуються перерозподілу власних доходів сільських, селищних, міських рад є неприйнятними, враховуючи що надходження від акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі є одним з основних джерел надходжень міського бюджету в містах районного значення. Так, в 2016 році надходження з акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі склали 4,3 млн. грн. (з яких 339,8 тис. грн. зібрані з акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів) при загальному обсязі дохідної частини міського бюджету 34,004 млн. грн . За рахунок даних коштів в 2016 році був проведений значний обсяг робіт по благоустрою міста, а саме: проводилось утримання доріг та тротуарів, зрізування дерев, поточний ремонт шахтних колодязів, придбання та встановлення дитячих майданчиків, озеленення міста та інше. Таким чином, з прийняттям даного законопроекту місцеві бюджети матимуть значне зменшення доходів, а відповідно виникне загроза подальшого розвитку інфраструктури міст, а особливо в умовах децентралізації, коли значного збільшиться повноваження та потреби органів місцевого самоврядування.

Від імені територіальної громади, звертаємося з проханням відстояти інтереси місцевого самоврядування та не допустити прийняття законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів».

 

 

                                                                        Від імені Тростянецької міської ради

                                                                        міський голова                                                                       Ю.А. Бова